Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.10.2017 22:51 - Влакът – стрела TGV
Автор: laval Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2576 Коментари: 3 Гласове:
3

Последна промяна: 22.10.2017 22:44

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Преди няколко години с брат ми имахме удоволствието да пътуваме с влак TGV от Париж до Анже (Angers). TGV (Train а Grande Vitesse), ТеЖеВе е френския вариант на влака – стрела.

Високоскоростните влакове се появяват за пръв път в Япония между Токио и Осака през 1964. Там те биват наречени Шинкансен (Shinkansen), което означава Нова главна линия. Влаковете Шинкансен развиват днес максимална скорост 270 km/h. Преди доста години у нас даваха японския филм Влакът – стрела”. Оттогава тези влакове са известни под това име.

През 1981 за пръв път в Европа такива влакове влизат в експлоатация във Франция. TGV в превод означава Влак с голяма скорост. На технологията TGV се базира също високоскоростния международен влак Талис (Thalys), който се движи между Франция, Белгия, Нидерландия и Германия. Влакът Eurostar свързва Париж с Лондон и Брюксел. Немските влакове се наричат ICE (Intercity express). Всички тези влакове могат да се движат бавно и по нормално трасе. Техните линии са свързани с железопътната мрежа.

Съвсем друг тип влакове на магнитна възглавница са Маглев (Maglev), чието име произлиза от Magnetic Levitation (магнитна левитация). За тях обаче се изисква построяването на специално трасе, по което обикновените влакове въобще не могат да се движат.

От единственото ни пътуване до Анже и обратно мога да потвърдя, че вагонът е изключително комфортен и наподобява салона на самолет. Пред удобните седалки имаше масичка. Влакът се обслужва от стюард с количка. Самото пътуване продължи около час и половина. Разстоянието между Париж и Анже е 340 km. Това означава, че средната скорост на влака е била 227 km/h. Трябва обаче да се има предвид, че през първия половин час влакът се движеше бавно, докато излизаше от предградията на Париж. Едва тогава рязко увеличи скоростта си. Според мен тя достигна около 300 km/h, защото реално по-голямата част от разстоянието бе измината само за час. Преди Анже плавно намали.

TGV държи рекорда за най-бърз релсов влак. На 3 април 2007 е била измерена максималната скорост от 574.8 km/h на специален участък от линията Париж – Страсбург.

Нещо, което силно ме впечатли, бе при връщането ни в Париж. На билетите ни бе отбелязано място 18 на перона, на което ние трябваше да застанем, чакайки влака от Нант. Когато влакът пристигна на гарата, точно пред нас се отвори врата № 18. Не знам как го постигат това, влакът да спира с точност до метър. Въпреки голямата скорост, която влакът развива, пътуването е много приятно и не се чува шум като при обикновените влакове. Просто картините от пейзажа се сменят за части от секундата. За съжаление билетите за TGV са доста скъпи, особено за нас, българите. Цените им зависят от часа, в който пътувате. По-скъпи са през натоварените часове сутрин и вечер. Малко по-евтини са през деня. Най-изгодно се пътува с абонаментна карта, с която се ползват намаления. Това обаче е привилегия само на хора, които много често ползват TGV по определен маршрут. Такъв беше нашият домакин от Анже. На отиване платихме по 65 € на човек, а на връщане – по 50 €. С абонаментна карта цената пада до около 30 € за единично пътуване по този маршрут, и то независимо от часа. За техния стандарт това е добра цена. Затова TGV се радва на добра популярност във Франция.

Спомняйки си това пътуване и като знам жалкото състояние на родното БДЖ и това, че 500 km от Варна до София се вземат за 8 – 9 часа, като влакът се движи със скоростта на костенурка, се запитах дали някога в този живот в България ще имаме нещо като влак – стрела.

image

image

image

image





Гласувай:
3


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. laval - Поствам и тук
19.10.2017 07:51
Поствам и тук интересния коментар на Светослав Тончев от Facebook:

TGV е уникален влак, разработка на френската компания Alstom, която произвежда различните детайли на влака в няколко завода във Франция. Първият влак е доставен на френските железници някъде през 70-те. Има уникални технически нововъведения, напр. колесниците на влака не са поставени от всяка страна на отделен вагон, а всеки от тях е монтиран между два вагона и така се увеличава стабилността на цялата композиция (т.е. вместо всеки вагон да има самостоятелни движещи устройства се постига "свързване" на вагона със съседния му от една част - общия колесник), които са предпоставка за изключителната скорост на влака и удобство при пътуването. Най-важната от тях обаче си остава изцяло обновената жп-инфраструктура т.е. специално подготвени и обезопасени трасета, осигуряващи движението на влака със скорост от няколкостотин километра в час. В това отношение дори германците "се предават" в преследване на по-бърз влак (въпреки че имат сериозни предпоставки да конкурират французите), като тяхната алтернатива - Intercity през 1999г. (ако точно помня годината) претърпява жестока катастрофа около Ешеде, в която загиват близо 100 човека и това е причина за удар по авторитета на немските разработки. В по-нови времена немците имат добри проекти за скоростни влакове, напр. в Китай. Иначе по-новата разработка на Alstom е AGV - още по-интересен и модерен влак, дори само от дизайнерска гледна точка. През цялото това време ние в България се опитваме да достигнем скорост от около 40 км/ч на някои от нашите "първенци" в това отношение, напр. влаковете между Левски и Троян и иначе живописната теснолинейка Септември - Добринище. Но днес у нас на почит са магистралите и автомобилния транспорт, така че обновяването на железниците и жп-инфраструктурата може да почака ... :-)
цитирай
2. rosiela - Неосъществена моя мечта!
19.10.2017 18:21
Някой ден, с Божията помощ, искам да попътувам.
цитирай
3. laval - Пожелавам
19.10.2017 19:01
ти го от сърце! Може да е само един влак, но преживяването наистина е незабравимо.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: laval
Категория: История
Прочетен: 4101738
Постинги: 1370
Коментари: 2757
Гласове: 21967