Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.09.2014 14:35 - Сто и шест години от обявяване на независимостта. - Независими ли сме днес?
Автор: nkf Категория: Политика   
Прочетен: 8543 Коментари: 17 Гласове:
17

Последна промяна: 22.09.2014 17:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

       Чествайки днес деня на независимостта, неизбежно се повдигат въпроси, та дори и спорове, главно за това, дали национален празник трябва да остане трети март или трябва да бъде друг? Моето лично виждане е, че национален празник трябва да бъде именно двадесет и втори септември. Това е денят, в който се фокусира поне част от националния, възрожденски идеал за независима и целокупна България. Това е завършекът, венеца на няколковековните български стремежи. Още повече, че независимостта, обявена в онзи далечен двадесет и втори септември на 1908 г., е самостоятелен български акт, какъвто е бил и Съединението. Акт, който е осъществен с прецизността, ума и смелостта на тогавашния български елит, начело с Негово Величество Цар Фердинанд I – ви Български; въпреки желанията на по-голямата част от тогавашните велики сили; въпреки берлинския договор. Разбира се, за осъществяването на акта на  независимостта,  България намира съмишленик в лицето на Австро-Унгария. Поради това този дата е много по-достойна да бъде национален празник, отколкото трети март. Защото, трети март, не е нищо друго, а датата, на която е подписан един предварителен, временен договор – по същество представляващ примирие между русия и османската империя – който дава национална независимост на романия, сърбия и черна гора.                    Съгласно договора от Сан Стефано, България остава трибутарно, автономно княжество, и също така, този договор, предвижда безсрочна руска окупация на България. Това, по същество, не е никакво освобождение, а замяна на османското владичество, с руско такова. Нашият възрожденски стремеж и идеал не беше да се замени една азиатска деспотия с друга - още по-свирепа и брутална, каквато е руската. Представата, че на трети март сме получили някаква имагинерна свобода не отговаря не само на действителността, на обективната реалност, но и отпраща националната мисъл в едни много тъмни дебри. Защото свободата е чувство, нагласа. Българина е бил не по-малко свободен и преди въпросната дата; той е могъл да се движи свободно от Цариград, Багдад, Александия и Кайро до Виена, Берлин, Лондон и Париж, и изобщо, докъдето желае. Българите и преди трети март са били собственици на огромни имущества, а българските стоки са били основното, което изобщо се е произвеждало в османската империя. И преди трети март се е развивало българското просвещение; и преди трети март са се основавали български училища – от килийните и светски, до гимназиалните класове; и преди трети март, Българите вече имаха независима българска църква в лицето на Екзархията. Същата тази Екзархия, на която „освободителката“ русия се противопоставяше с пълна сила, и срещу която застана граф игнатиев. Нека си припомним как започва Вазовият роман „Под игото“, описвайки как чорбаджи Марко вечеря на господарската си трапеза в собствената си къща, с многобройната си челяд. Ето защо Българите не са били роби в никакъв смисъл, имали са свобода, но са били зависими в политическо отношение от Портата.           Българите, обаче, и преди трети март и след трети март, нямаха независима държава, равнопоставена с останалите европейски държави. Точно идеалът за независима българска държава е имал предвид и Левски, изричайки: „Да бъдем равни с другите европейски народи зависи от собствените ни задружни сили“. В крайна сметка със задружните усилия на Българите като цяло, независимата българска държава е постигната на днешната дата през 1908 г.

            Фердинанд I – ви Български и Министър – председателят Александър Малинов обявяват Манифеста на независимостта на Царевец, в един от символите на България – църквата „Св. Четиридесет мъченици“. Там, в този храм, където е съхранен духът на старите две български царства, на мястото, където е съхранена традицията на българската независимост и държавност. Неслучайно Царевец е избрано за прокламацията, защото там най-добре се показва волята на Българите, че не само не желаят да са зависими от османската империя, но също така не желаят да са и задунайска губерния на русия. 
imageimage

            Да, в годините след тези паметни ден и година, българското Царство беше независимо и постигна големи стопански и културни успехи, постигна и дипломатически успехи. Разбира се сполетяха ни и национални поражения. Всичко това, обаче, което се случи на България, след двадесет и втори септември 1908 г. беше основно в резултат на българския дух, воля, способности и идеали. Тази дата даде на България едно истинско, пълноценно, самостоятелно битие; битие, което приключи на 09.09.1944 г.

          Всичко това обаче е история и хубава, и лоша, но чествайки днес тази дата, трябва да си зададем и въпроса:  Независима ли е България сега? – И ако трябва да сме честни, то трябва да признаем, че не сме изцяло независими. Защото, макар и равноправни членове на европейското семейство, над нас все още тегнат тежки, тъмни зависимости, наследени от периода обхващащ годините от 1944 до 1989 г.. В политически смисъл сме зависими от фигури с неясен генезис – самите те свързани и зависими от държавата, която четирдисет и пет години налагаше тук собственото си брутално, антибългарско господство; звисими сме от лица, които по силата на тези тъмни и неясни връзки, обсебиха българското имущество и си играят с човешките съдби на милиони Българи; зависими сме от политици, които нямат собствено достойнство и национална съвест за да отстояват българските интереси, ерго независимост; зависими сме икономически от държава, която никога не е имала, а няма и сега, какъвто и да е интерес от независима българска държава. Казано накратко: зависими сме от криминални престъпници, които действат изцяло в интерес на държава, която те смятат за своя родина. Ако се чудите за кого иде реч, ще кажа, че това е днешна русия, която и на йота не е променила своята враждебна политика към България, независимо дали в кремъл резидира цар, генерален секретар или президент. Независимо дали са романови, еврейте – болшевики или милиционерите от КГБ – все тая! Така че на нас, Българите, историята ни поставя задачата да постигнем отново своята независимост, за да може България отново да тръгне по своя естествен път на благоденстващо развитие; за да може българският гений да се разгърне и изяви своя потенциал. 

        Ето защо, днешният ден е истинският национален празник на България. Празник, който от гледна точка на настоящото ни битие, трябва да подготви Българите за постигането на своята окончателна независимост от всички онези мрачни и криминални окови, свързващи ни с режима от 1944 г. - 1989 г.

 

         Честит  празник на всички Българи и светла им памет на онези наши предци, които имаха смелост, воля, ум и съзнание да направят България независима държава на днешния ден преди сто и шест години.  

 image



Гласувай:
20



1. getmans1 - Честит празник!
22.09.2014 15:05
Всичко на този свят е относително, но поне да е достойно.
За съжаление сега сме разделени и объркани и за нацията ни като цяло ще нужно време да осъзнаем кои са истинските ценности пред които да се прекланяме.

Този месец, септември, ни разпъва като на кръст, да, и народ и политически елит висим позорно на този кръст забравили че това е кръста на нашите деди-герои!
цитирай
2. nkf - Всичко на този свят е относително, ...
22.09.2014 15:11
getmans1 написа:
Всичко на този свят е относително, но поне да е достойно.

С тази част от коментара не съм съгласен. Как така относително? Няма такова нещо - всичко има абсолютна стойност само по себе си. Започнем ли с относителността, значи съвсем сме в батака. щото нали според другаря маркс "всичко е относително", то и затова истината стана относителна, морала стана относителен и т.н. и т.н.
цитирай
3. batogo - !!!:))) Поздрав! За мен е чест да ти честитя Българския Великден!
22.09.2014 15:12
Много силна и аргументирана статия. За мен бе чест и удовлетворение да я прочета!
цитирай
4. sestra - Поздравявам те за публикацията.
22.09.2014 15:31
Нашите семейства пазят спомени от хубави времена, български хубави времена. Нека се знае кога и как е станало възможно те да се случат. Историята е сила. Споделих я във фейсбука дано прочетат отчаяните от собственото си невежество.
цитирай
5. nkf - Много силна и аргументирана ста...
22.09.2014 15:51
batogo написа:
Много силна и аргументирана статия. За мен бе чест и удовлетворение да я прочета!

Честит празник на независимостта и на теб. Прав си, че днешния ден може съвсем резонно да се нарече и "български Великден". Или може би "малк български Великден". За мен пък е чест, че интелигентни хора, Българи, ме оценяват толкова високо.
цитирай
6. nkf - Нашите семейства пазят спомени от ...
22.09.2014 15:54
sestra написа:
Нашите семейства пазят спомени от хубави времена, български хубави времена. Нека се знае кога и как е станало възможно те да се случат. Историята е сила. Споделих я във фейсбука дано прочетат отчаяните от собственото си невежество.

Невежеството е една от котвите, които ни застопоряват на дъното. За съжаление усилено се работи тази "котва" да си стои все така здраво вързана за нас като народ и общество. Опасявам се, че онези Българи, з акоито ти говориш, са едни по-различни Българи от днешните. Благодаря за популяризацията.
цитирай
7. getmans1 - Оправдавам се веднага ...
22.09.2014 17:50
... Няма истински независими държави на света, колкото силни и велики да са те, дори и съюзите за това се създават, обединяват се сили за да се отслабва въздействието на зависимост. В този смисъл независимост и достойнство са в пряка връзка.

Прост пример, АЕЦ Белене и ЮП ако не бяхме в ЕС вече щяхме да си имаме „Чифте пищови на гол тумбак“ и да затънем в „сиромашия до шия“ за поколения напред.
цитирай
8. sestra - Да, по-различни са, но те са наши деди и баби
22.09.2014 19:24
nkf написа:
sestra написа:
Нашите семейства пазят спомени от хубави времена, български хубави времена. Нека се знае кога и как е станало възможно те да се случат. Историята е сила. Споделих я във фейсбука дано прочетат отчаяните от собственото си невежество.

Невежеството е една от котвите, които ни застопоряват на дъното. За съжаление усилено се работи тази "котва" да си стои все така здраво вързана за нас като народ и общество. Опасявам се, че онези Българи, з акоито ти говориш, са едни по-различни Българи от днешните. Благодаря за популяризацията.


и провалените поколения няма да спрат възможностите за възраждане в бъдещите, стига да се знае историята и да се спре злобния нихилизъм, заразил атмосферата, в която дишаме ние и децата.
цитирай
9. nkf - . . . Няма истински независими дъ...
22.09.2014 20:27
getmans1 написа:
... Няма истински независими държави на света, колкото силни и велики да са те, дори и съюзите за това се създават, обединяват се сили за да се отслабва въздействието на зависимост. В този смисъл независимост и достойнство са в пряка връзка.

Прост пример, АЕЦ Белене и ЮП ако не бяхме в ЕС вече щяхме да си имаме „Чифте пищови на гол тумбак“ и да затънем в „сиромашия до шия“ за поколения напред.

Защо да се оправдаваш? Не те обвинявам в нищо. Всеки си има виждане по един или друг въпрос и го изразява. А ние тук си говорим. За това, което казваш за зависимостите донякъде си прав, макар че, според мен, не и в този аспект, който си изтъкнал. Влизането на една държава в един или друг съюз не е зависимост, а спазване на съюзни задължения, проистичащи от договор, а договора е резултат на съгласуването на свободни воли. В този смисъл всеки един съюз е апотеоз на изразени свободни воли, ерго - на суверинитет и независимост. В този смисъл не мисля, че изпълнението на съюзни договорни задължения е зависимост, обратното - изява на канализирана и целеустремена вече изразена воля. Така мисля аз. А това, което казваш за ЮП, АЕЦ "Белене" и т.н., не е израз на суверенна воля и независимо решение, а задкулисен диктат, водещ до нарушаване на независимостта и заобикаляне на суверинитета. Това е и причината тези, които осъществяват тези проекти да са изпълнили състави по глава първа от Накзателния кодекс.
цитирай
10. nkf - Нашите семейства пазят спомени от ...
22.09.2014 20:29
sestra написа:
nkf написа:
sestra написа:
Нашите семейства пазят спомени от хубави времена, български хубави времена. Нека се знае кога и как е станало възможно те да се случат. Историята е сила. Споделих я във фейсбука дано прочетат отчаяните от собственото си невежество.

Невежеството е една от котвите, които ни застопоряват на дъното. За съжаление усилено се работи тази "котва" да си стои все така здраво вързана за нас като народ и общество. Опасявам се, че онези Българи, з акоито ти говориш, са едни по-различни Българи от днешните. Благодаря за популяризацията.


и провалените поколения няма да спрат възможностите за възраждане в бъдещите, стига да се знае историята и да се спре злобния нихилизъм, заразил атмосферата, в която дишаме ние и децата.

Като казах "по-различни" имах предвид в хубав смисъл. Мисля, че провалените поколения са тези, които са се формирали изцяло по времето на комунизма.
цитирай
11. getmans1 - 9. nkf - . . . Няма истински независими дъ...
22.09.2014 21:34
Да, това с оправданието беше елементарно, но думите са си думи и аз си мисля че с тях казваме едно и също в случая. Въпрос на изразяване, то и за това коментара е в две части.
Поздрави и до нови срещи.:)))
цитирай
12. mikolaj - Туркофилство
23.09.2014 12:42
"Българина е бил не по-малко свободен и преди въпросната дата; той е могъл да се движи свободно от Цариград, Багдад, Александия и Кайро до Виена, Берлин, Лондон и Париж, и изобщо, докъдето желае. Българите и преди трети март са били собственици на огромни имущества, а българските стоки са били основното, което изобщо се е произвеждало в османската империя. И преди трети март се е развивало българското просвещение; и преди трети март са се основавали български училища – от килийните и светски, до гимназиалните класове; и преди трети март, Българите вече имаха независима българска църква в лицето на Екзархията"

Българското Просвещение започва в началото на 19 век. Само да припомня- Ренесансът, който има подобен характер (секуларизация), започва през 14 век.

Независима църква имаме напук на ГРЪЦКАТА ЦЪРКВА, а не на Руската. Възраждането ни има силен анти-гръцки характер, а не силен анти-руски.

За свободното пътуване- не е много ясно как да се дефинира тази фраза. Сигурното е, че доста българи не само пътували свободно към Русия, Украйна и Молдова, но и са заживяли там.

Разбирам омразата към руснаците, асоциирана с комунизма. Моля обаче всички в блог.бг да не преминават към туркофилия. Защото ония на юг от нас само това чакат. Днес ни пренаписват историята, утре просто ще "дойдат на гости". За да си вземат това, което самите ни "историци"- като пишещите тук- признават, че е тяхно.

Били сме 5 века под ОСМАНСКО ВЛАДИЧЕСТВО. Насила ислямизирани. Унищожена аристокрация. Изклани духовни водачи. Разрушени църкви и замъци.
Давали сме КРЪВЕН ДАНЪК. Не сме имали право на справедлив и честен съдебен процес, само защото не сме били мюсюлмани. Мюсюлманин може да ти дойде в дома и да направи каквото писка. Ти не можеш да излизаш навън по време на Рамазана.

Оцелели сме, защото сме били СИЛНИ, а не защото някой е бил ТОЛЕРАНТЕН. Запомнете го, всички туркофили.

цитирай
13. injir - A къде е, , нашата '', , народна, , ...
23.09.2014 17:52
A къде е ,,нашата '' ,,народна,, воля в ЕС? Нима някой слуша народа. Някаква си върхушка определя и казва и заради теб. Теб никой не слуша. Теб те използват за глас. Ако имаше загрижени за ,,народната,, воля, нямаше днес да има толкова българи емигранти. Това е тенденциозно изпразване на територията ни от българи. Ниски пенсии, ниски заплати, висока безработица. 95 % на ръба на оцеляването. От 2007 г. БГ е в ЕС. Това са резултатите. Все по-ниско. Непрекъсната криза. Всички партии досега са в играта. Пълнят банковите си сметки и хич не ги интересува ти утре дали ще имаш работа или не. Какви нови обществени сгради построиха освен една магистрала и зала,, Армеец,, и то са завършени от последното правителство. Какви работни места откриха. За работни места трябва да се сключат сделки и да се строят фабрики и цехове - български. Тъжна работа. Само още война не са направили. Това ще е капакът и ще цъфнем..
цитирай
14. nkf - mikolaj, да бъда обвиняван в тур...
24.09.2014 19:03
mikolaj, да бъда обвиняван в туркофилство е нелепо, най-малкото защото в мен няма и грам симпатия към каквито и да било турци. Много е жалко, че всяко показване на матушката ви в истинската й светлина се тълкува като туркофилство. Това, вашето, е проява на висша форма на невежество. И това не е обида, защото е повече от очевидно, че за да се държи Българина на колене под копитата на цар "освободител" завинаги, то трябва вечно да се използва заплахата "турците идат". Господин mikolaj, истината е, че масовия Българин няма никаква представа за османското владичество (а и като цяло за българската история) и знае клишетата "клаха ни", "робство", "батак","еничари" и...дотам. Но как е вдействителност е живял тогава Българина, това е тъмна индия. Ние имаме независима църква въпреки руските щения да останем под опеката на гръцката патриаршия. Истината е, че султана юридически официализира Екзархията (да същия черен поробител) и ПРИЗНАВА съществуваването на самостоятелна българска народност населяваща землище от почти ТРИСТА ХИЛЯДИ квадратни километра. Това е исторически факт, а не туркофилия, уважаеми. После: 1. Ренесанса е културно явление и не може да се преравнява със секуларизма. Нещата са доста по-сложни, отколкото си мислите. Секуларизма има други корени. Ако неможете да разтълкувате написаното за свободното пътуване е важ проблем, но аз го давам само като илюстрация на това, че Българина не е бил ничия собственост, за разлика от "освободителите си" - крепостни селяни, които не са могли да напускат по свое желание обора на помешчика, сега разбрахте ли? 2. Прочетет Раковски, за да ви се изясни, че Българите към Молдова, Украйна и т.н. са пътували, като заробени от "братушките", в хода на 27-те им похода на юг от Дунав.
цитирай
15. nkf - 3. Ислямизация на Българи е имало, ...
24.09.2014 19:19
3. Ислямизация на Българи е имало, но мислите ли, че ако тя е била постоянна и масова тук е щял да остане и един Християнин? - Не нямаше да остане. На османлиите не им е било нужно да обърнат всички Българи в исляма, защото тогава нямаше да има гой да бачка и да вади хляба на империята. А пред хляба, всички са равни, а и хазната трябва да се пълни. Много добре се знае кои са българите приели исляма - помаците, бившите богомили и павликяни. 3. не говорете за съдебната система на османлиите, защото повече от очевидно е, че не я познавате. Поне вземете да прочетет за съдебния процес срещу Левски, та да добиете поне някаква представа. Все пак, само ще кажа, че правото на османската империя не е шариатско. Още повече, че тогава е съществувала паралелна, призната от османците, система на българско правораздаване, основано на българските обичаи и някои стари законови правила отпреди османското завоевание на България. Кнезовете / кметовете/ на българските села иградове са изпълнявали и съдийски функции. Ето защо ще си позволя един съвет - никога не говорете за нещо, за което нямате познания. И моля, къде прзинавам, за турско, каквото и да било? Та аз лично не признавам, че Цариград е турски град и винаги си го наричам така, по български. При следваща такава клевета, този ви пост тук, ще си остане последен. А по отношение на това толерантна ли е била османската империя - никъде не съм казал, че е била, но в сравнение с руската империя - да била е направо образец за толерантност. И ако знаехте малко повече за историята не само на Българите (а вие нищо не знаете), но и за историята на други народи, нямаше да напишете глупостта за оцеляването поради "сила". Ирландците са също силен и корав народ, но англичаните за по-малко от три века ЦЕЛЕНАСОЧЕН геноцид (пред който всякакви османски истъпления бледнеят) почти с аги унищожили физически на острова им и просто една историческа случайност или късмет им е помогнал. Искам да кажа, че решили някой да затрие подчинен народ
цитирай
16. nkf - Няма такава коравост, която да у...
24.09.2014 19:22
Няма такава коравост, която да устои на брутализма на целенасоченото унищожение. Легендите и приказките са едно - реалността друго. А и народи герои няма, никога не е имало и няма да има.
цитирай
17. nkf - A къде е, , нашата '', , народна, , ...
24.09.2014 19:26
injir написа:
A къде е ,,нашата '' ,,народна,, воля в ЕС? Нима някой слуша народа. Някаква си върхушка определя и казва и заради теб. Теб никой не слуша. Теб те използват за глас. Ако имаше загрижени за ,,народната,, воля, нямаше днес да има толкова българи емигранти. Това е тенденциозно изпразване на територията ни от българи. Ниски пенсии, ниски заплати, висока безработица. 95 % на ръба на оцеляването. От 2007 г. БГ е в ЕС. Това са резултатите. Все по-ниско. Непрекъсната криза. Всички партии досега са в играта. Пълнят банковите си сметки и хич не ги интересува ти утре дали ще имаш работа или не. Какви нови обществени сгради построиха освен една магистрала и зала,, Армеец,, и то са завършени от последното правителство. Какви работни места откриха. За работни места трябва да се сключат сделки и да се строят фабрики и цехове - български. Тъжна работа. Само още война не са направили. Това ще е капакът и ще цъфнем..

Разбирам, че е най-хубаво да си изберем внука на тодор живков, да напуснем ЕС и да се отправим към необятния евразийски съюз, където текат реки от мед и мляко, и където ще се оправим. Да запитам обаче: защото Полша, Чехия, Унгария, Словакия, Словения и останалите бивши соц. не са на нашия хал, ако и те да са в ЕС и НАТО? Да ви кажа, че червената опорна точка, гласяща "ЕС и НАТО са ни поробили" е за умствено малоценни типове, явно вие сте от тях. Е, пуснете бюлетинка за волен, той ще ви оправи, няма да се тревожите - ще ви даде по 500 лева пенсии и 1000 лева заплати, ако ви вкара в Евразийския...здравей живот. Надявам с еда не се засягате от думите ми, но такъв флагрантен примитивизъм, демонстриран от вас, заслужава това.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: nkf
Категория: Политика
Прочетен: 2540673
Постинги: 393
Коментари: 3802
Гласове: 20228
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930