Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.07.2014 06:49 - Избори и корупция в България
Автор: jivko1128 Категория: Политика   
Прочетен: 1015 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 11.07.2014 07:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

И нищо не се е променило да днес....

Избори и корупция в България (по сведения от местни избори 2007г.)

 

 

 

 Корупцията е фактор, който влияе върху изборните резултати. Тя е станала  част от процеса на правене на политика в България. По време на политическа и икономическа нестабилност избирателната активност се увеличава, а възможностите за корупция са по-ограничени. Това се дължи на факта, че самото общество се чувства отговорно и има желание да участва пряко в политическия живот. Гласовете на по-малък брой избиратели по-лесно могат да бъдат купени. Самите избиратели емоционално не са обвързани с политически идеи, които да защитават. Изпитват апатия към личностите, които ще ги управляват, а финансовия стимул само ги улеснява при вземането на решението дали да продадат гласа си.

 

         В контекста на местни избори най-лесни за манипулиране остават по-малките общини. В тях малко гласове могат да определят кой да бъде победителя. Така например в по-слабо населените места един глас може да се купи за сумата от 50 до 100 лева, докато в големите градове цената му пада до 10-15 лева 21 .Причината е, че в големите градове трябва да бъдат закупени много голям брой гласове, за да успее кандидатът да влезе в Общинския съвет или да стане кмет. Това не означава, че в градове като София, Пловдив и Варна няма корупция или е в по-малки размери. В тях цената на гласовете е по-ниска, а системата за купуването им е по-сложна.

Медиите в България за съжаление до голяма степен спекулират с информацията, която получават. Проследявайки публикациите в преста през 2007г. отнасящи се до европарламентарните избори се вижда, че 90% от статиите се отнасят до купуването на гласове от „циганските” махали. Преглеждайки материалите публикувани в различните печатни медии се натрапва усещането, че това са по скоро изкуствено генерирани новини. 

Копуването на гласове е финомен на прихода, който с времето придобива нови форми и похвати на действие. На нашите политици им трябваше деветнайсет години, за да застанат в  парламента и да обявят, че „има 1,2 милиона мъртви души в България” 30 .Проф. Михаил Константинов прави заключенито, че по избирателни списъци населението е 7 мил. души с право на глас, а според него в действителност са не повече от 5,8 мил. души. Това са хора починали през годините или живеещи извън страната.

На фона на липсата на интерес и нежеланието на хората да отидат до урните, за да гласуват в европарламентарните избори прави впечатление, че методите за купуване на гласове стават все по-груби. Въпреки промените в Наказателният кодекс отнасящи се до купуването на гласове и предизборната агитация, предизборните щабове стават все по изобретателни в изборният ден. Става практика изпращането на SMS с номера на бюлетини и текстове: „Аз гласувах. А ти?” в деня на изборите 11. Тези и подобни текстове са изпращани от централите на СДС, БСП и НДСВ на познати с цел напомняне за гласуване. Въпреки това не са наложени санкции на партиите използващи тези агитационни практики. Вестник „Сега” в обзарна статия за изборите споменава за три интернет сайта в които е имало качена информация с агитационни материали на две партии пак в деня за размисъл. Пак през появиха през 2007г. се появиха и фалшиви студентски книжки. Практика за да контрол на гласуващите въведе избирателна секция в район „Слатина” в столицата, като слагат  само  по 5 бюлетине от партия в стаята за гласуване. Така се е разбира кой за кого е гласувал, въпреки че по този начин се нарушават конституционните права на гласоподавателите.  НДСВ финансира изработването на рекламна напитка с логото на партията, която разпространява безплотно в района на Курило в деня за гласуване.  От друта страна в-н „Дума” излезе с автограф на Тото Котуньо до който стои номера на бюлетината на БСП 1 .

 

Световната интернит търсачка „Google” скара БСП и ГЕРБ, защото при пускане на търсене за политическа партия се появява препратка към сайта на левицата. БСП е платила да се появява нейният сайт винаги когато се изпишеш, че търсиш в мрежата политическа организация, а когато влезеш в сайта на солетницата там няма такива препратки към други политически формирования. Вече партиите, започват да се борят и за присъствие в интернет пространството. 12

 

В битката за власт партиите не подбират методи, за да има гласоподаватели пред избирателните секции-седемнадесет младежи от Дома за деца с лека форма на олигофрения в гр. Берковица са накарани на сила да гласуват за кмета на града във втори тур на местните избори през 2007г.1 Въпреки намесата на медиите в този случай все още няма наложени санкции и по този случай.

 

От централата на ДПС стават все по изобретателни в изборният ден, те раздават дърва за огрев 20 храна 2 , пасът крави и осигуряват транспорт да секциите 22 ,  създават организация за „изборен туризъм” 6 , купуват гласове 25 ,  за съжалиние и другите партии не отстъпват по назад в гетата, където живеят цигани тарторите на циганските клановете водят групи от хора, които се пазарят за цената на техният глас. Там никой не бърза да гласува сутрин рано, всеки чака края на изборният ден, за да се качи сумата, която ще получи ако пусне бюлетина с казаният му номер. Така започва да се говори за сумата от 100 лева. Единственият начин да разбереш, кой за кого купува гласове е да гадаеш по цвета на анцуга: син, червен, черен. В схемата участват всички големи партии ГЕРБ, НДСВ, ДПС, БСП. Те изхвърлят парите в прозорец на мазе или ги заменят срещу лична карта.  На членовете на избирателни комисии не прави впечатлине, че един и същ човек гласува с различни документи. 2 Пак във същата статия се споменава, че автобусите от Турция пристигат три поредни дни на всеки половин час, като на автобуса има предизборен плакат на ДПС с номера на бюлетината.

 На таксиметровите шофьори, които уж карат избиратели им пълнят резервоарите за 15 лева; а циганите получават въглища за огрев за следващата зима. Изборите в по-малките общини започнаха с хвърлени камъни в градините на хората с увита бюлетина и банкноти. И на тези избори се разбира, че всеки си има цена независимо от неговата религия или етнос. 2

 

Екип на вестник „Експрес” с лекота купили  около 40  цигански гласа за 1200лв.; а мутри в Пазарджик подкарвали „роми под строй” да гласуват в избирателните секциите. 21

 

 Политиците освен с корупционни схеми и измами по време на избори използват и държавни средства. Оказва се че лидерите на партия си правят кампаниите за сметка на данакоплатците, като министри не си взимат годишната отпуска или както е по закон да получат 30% от заплатата си по време на избори, а напротив използват служебните си коли и командировачни, за да агитират в провинцията. 27 Липсата на държавен контрол позволява злоупотреби със служебно положение.

 

Вестник „24 часа” публикува статия със заглавие „САЩ: 200 мил. дадени за гласове в България” в нея се споменава, че сумата далеч надхвърля тази сума. 6

 

Повече от всякога изборите започват да приличат на фарс, в медииното пространство политиците са познати лица, единствената разлика е че  правителствата се редуват. Всички очакваха, че след като България е член на ЕС поне корупционните схеми ще изчезнат или ще станат по-малко на брой. След толкова явните корупционни схеми се очакваше намеса от Брюксел, която да наложи санкции по евро фондовете или на правителството, а министърът ни па европейските въпроси Гергана Трънчарова заяви пред медиите, че „Платените гласове са вътрешен проблем” .19 Появиха се след изборите заглавия в национални медии: „ЕС да спре парите за България заради купеня вот” 19 ; „Доган: Търговията на гласове е европейско явление” 4 ;  „София без пари заради купуването на гласове”15 ; „Партийнит лидери-на детектора на лъжата” 31 ;„В пазара на гласове били ползвани наркопласьори” 5 и много други подобни сатии. Стряскащ е и факта, че журналистите отразямащи корупционните схеми по време на избори не си пишат имената, а обикновено в началота на статията стои надпис екип на даденият вестник или в края логото на изданието. Някак си постепенно и неусетно хората в сянка зад политиците успяха да затворият устата на почти всички журналисти в България. Свободата на словото постепенно стана анонимна величина. Европарламентарните избори не правят изключение-почерка на купуване на гласове в местните избори е подобен, а на места даже метода на работа става доста груб.

 

В местните избори се случи и събитие, което като почерк много напомня на начините на сплашване от началото на 90-те  години. В колата на партиинеят лидер в Кнежа непознати лица забиват кирка за сплашване преди втория тур в деня размисъл. 14  Видинско пламна колата на кандидат за кмет, появиха заплахи за смърт на балотажа и юмручен бой съпътстваха балотажа на местните избори в цялата страна. 18 На никого не направи впечатление, че 149 души са в ареста заради купуване на гласове, а нито едно наказателно дело и санкция не е наложила прокоратурата. 23 Нарешенията на Наказателният кодекс стават толкова големи, че съдът в Русе спира изборите, а във Варна и Пловдив се обжалват резултати и затварят за разследване избирателни секции. 26

 

Интересите в местните избори са големи и „наркомафията купува гласове в Перник” 15 , където са похарчени 4 мил. лева за 15 хил. гласа 3 Хорта, които купуват гласове вече са толкова много и навсякъде, че ги наричат „брокери с куфарчета” 15 Абсурдите продължават със следните разкрития: „Мъртви души” пълнят избирателните списъци в Разград” 15 ;”местните избори бяха най-манипулативният и непредставителен вот от зората на демокрацията досега”13;„Столичани „изгубиха” 43 000 бюлетини, а в софийските урни са открити 20 000 бюлетини баз пликове” 13 ;„Ако не гласувате ще ви купят без пари” 8 ; „ От урните чеснат хиляди гласове, искат касиране на вота в десетки общини” 7 ;„Мизата за балотажа 300 лева на калпак, тарифата скача двойно в Бургас, Благоевтрад и Перник”; „Подписаха празен протокол” 14 ;„12 брокери търкат наровете в ареста” 16 .

 

При купуването на гласове вече участват и възрастните хара, след като баби са открити с лейкопласт с номерца на пръстите за кого да пуснат бюлетина 8 . В корупционните схеми вече участват и членовете на комисия „ хванаха шефка на комисия с подпечатани бюлетини във ВеликоТърново”21  Изглежда, че изборите наистита струват много, както на политиците така и на данъкоплатците, след като при толкова много и явни нарушения изборите не са касирани за пореден път. Стои въпроса колко ли ще се качи мизата в парламентарните избори през 2009г., когато интересите ще бъдаг много по-големи. Партийните лидери след местните избори, като че ли се стреснаха, защото разбраха, че не могат да контролират процесите извън столицата. Прави впечатление, че има срастване на бизнеса и политиката, които си съжителстат в симбиоза. На този етап никой от играчите на политическата сцена няма полза от въвеждене на задължителното глъсуване в следващите парламентарни избори, а обсъжданите промени за предварително вписване за участие в гласуването също оставя вратичка за „изборният туризъм”.

 

Местнити избори  в гр. София през 2007г. показват няколко основни тенденции:

 

-         продължава отлива на гласоподаватели, като започва да се обособява група от гласуващи привърженици и симпантизанти на отделни партии.

 

-         една от причините е разочаровението на голяма част от избирателите от партиите и политиката като цяло;

 

-         повечето хора не се интересуват то политика, защото не правят връзка между начина си на живот и политическите решения. Хората се затварят все повече и се интересуват единствено от битовизма свързан с работата и семейството;

 

-         възрастните хора, които гласуват се надяват да се върнат част от „благинките” на социализма;

 

-         със стабилизирането на икономическата обстановка в страната хората спряха да се инересуват от политика;

 

-         егалитарната култура на българина се проявява и в наши дни, като се поставят по един общ знаменател всички политици и се определят, като „лоши”;

 

-         при подриване на демократичните устои (корупционни схеми) българина се затваря в битовизма (работа, семейство);

 

Фактор за откъснатостта на партиите от гражданското общество е слабостта на самото гражданско общество. То продължава да оказва слабо въздействое, като оказва пасивен протест. Политическите партии се уповават на една тънка прослойка от свои активисти и по-активни граждани.

 

Надали ще видим отново онази избирателна активност от 1990г., която е била 90% от имащите право на глас в страната. Тенденциятя в последните 18г. е да има постепенен и постоянен спад в избирателната акитивност на хората. Прави впечатление, че в последните парламентарни избори се оформя един твърд електорат, което е интересно явление дължащо се може би на икономическата стабилизация в страната. През последните две години набира сила поредната популистка партия-ГЕРБ, която ще покаже в изборите за 41-ото Народно събрание на какво е способна. Тя има за момента същите проблеми, като НДСВ през 2001г.: липса напартийна формация със своя идеология, лидерски екип и управленска политика. ГЕРБ изцяло до този момент е олицетворявана с личноста на Бойко Борисов. Изборите през 2009г. ще покажат по какъв начин ще се промени партийното пространство и как ще се коалират партиите в парламента. Вероятно ГЕРБ ще повтори същата схема на създаване на коалиция, както БСП, НДСВ и ДПС.  

Анелия Руменова Парапунова

публикация конференция "Гюлечица 2007"

диплома   СУ “Възрастови групи и изборна активност в гр. СофияИзползвана литература

през 2007 г. /етнополитически анализ/ 

1.     Александрова, В., ГЕРБ: Копуваха ромите по 100 лв.-мутри с зжипове водили под строй циганите в Пазарджик, С-я: в-к Експрес, бр. 57, С 2007г.;

2.     В-к 24 часа, Роми дремят пред секции, чакат пари, бр. 137, С 2007г.,;

3.     В-к 24 часа, В Перник броили 4 мил. лв. за 15 хил. гласа, бр. 299, С 2007г.;

4.     В-к 24 часа, Доган: Търговията на гласове е европейско явление, бр. 304, С 2007г.;

5.     В-к 24 часа, В пазара на гласове били ползвани наркопласьори, бр. 313, С 2007г.;

6.     В-к 24 часа, САЩ: 200 мил. дадени за гласове в България, бр. 72, С 2008г.;

7.     В-к Труд, От урните чезнат хиляди гласове, бр. 301, С 2007г.;

8.  В-к  Труд, Ако не гласувате, ще ви купят без пари, бр. 302, С 2007;,

9.     В-к Труд, Покойници крадат мандат от Борисов, бр. 307, С 2007;

10.   В-к Труд, 1,2 милиони мъртви души в България, бр. 80, С 2008г.;

11.   В-к Стандарт, SMS-смениха кебапчетата, бр. 5158, С  2007г.;

12.   В-к Стандарт, „Гугъл” скара БСП и ГЕРБ, бр. 5159, С 2007г.;

13.   В-к Стандарт, 24 хиляди гласа в София са фантоми, бр. 5318, С 2007г.;

14.   В-к Стандарт, Мизата за балотажа- 300 лева на калпак, бр. 5318, С 2007г.;

15.   В-к Стандарт, Наркомафията развъртя Перник, бр. 5324, С 2007г.;

16.   В-к Стандарт, 12 брокери търкат наровете в ареста, бр. 5328, С 2007г.;

17.   В-к Стандарт, Баварски министър: София без пари заради копуването на гласове, бр. 5332, С 2007г.;

18.   В-к Класа, Заплашват със смърт кандидат за кмет, бр. 55, С 2007г.;

19.   В-к Класа, ЕС да спре парите за България заради купения вот, бр. 61, С 2007г.;

20.   В-к Експрес, ДПС трупа ромски гласове с дърва, бр. 55, С 2007г.;

21.   В-к Експрес, Бой и копуване на гласове в изборен ден, бр. 218, С 2007г.;

22.   В-к Телеграф, Депесар пасе крави за да гласува говедарката, бр. 23, С 2007г.; 

23.   В-к Монитор, 149 в ареста заради копуване на гласове, бр. 34, С 2007г.;

24.   В-к Дума, Съдът спря избора на общинари в Русе, бр. 258, С 2007г.;

25.   В-к Капитал, Пълна подмяна, бр. 44, С 2007г.;

26.   В-к Сега, БСП се жалва от партньорите си заради нарушения, бр. 116, С 2007г.;

27.   В-к 168 часа, Как купиха изборите, бр. 21, С 2007г.;

28.   В-к 168 часа, Гласуващи изселници пълнят гарите в Кърджалийско, бр. 21, С 2007г.;

29.   Крумов, К., Оправдават циганин за купуване на гласове за СДС, С-я: в-к Монитор, бр. 117, С. 2007г.;

30.   Константинов, М., Краят на фантомите, С-я: в-к Труд, бр. 81, С 2008г.;

31.   Ковачев, П., Партийните лидери-на детектора на лъжата, С-я: 24 часа, бр. 308, С. 2007г.;

32,   Леков,В., Да напазаруваш вот: Как се купуват ромски гласове, С-я: в-к Поглед, С 2007г., бр. 22;

32.   Янакиева, Р., Плащат тройно за втория тур, С-я: в-к Стандарт, бр. 5319, С. 2007г.

33.  http://www.aresearch.org/

34.  http://www.mestniizbori.com/
 



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: jivko1128
Категория: Политика
Прочетен: 4421801
Постинги: 1904
Коментари: 943
Гласове: 1927
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930